فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری کارکردگرایی دارای 6 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مبانی نظری کارکردگرایی
فصل دوم : چهارچوب نظري تحقيق
كاركرد گرايي
14
تعريف فنكسيون يا كاركرد
15
مفهوم كاركرد
16
اصول كاركردگرايي
17
فونكسيو ناليسم (كاركرد گرايي) :
كاركرد گرايي يكي از نظرياتي بود كه در واكنش به تطور گرايي به وجود آمد و طبعاً در برابر روشي تاريخي تطور گرايي مطالعه همزمان بر موضوع را پيشنهاد مي كرد از لحاظ تاريخي ريشه هاي كاركرد گرايي را مي توان در نزد سه متفكر بزرگ علوم اجتماعي يافت اگوست كنت – هر برت – اسپنسر- اميل دوركيم اما نظريه پردازان اصلي اين گرايش كه توانستند آن را به يك ابزار در زمين تحقيق تبديل كنند – برانيسلا و مالينوفسكي – رادكليف براون بودند (فكوهي – ناصر – تاريخ انديشه ها – 1381 – ص158)
تحليل فونكسيوني . عبارت از تجزيه و تحليل پديدارهاي اجتماعي در رابطه با نتايج آنها در كل نظام اجتماعي است.
تعريف فونكسيون (كاركرد)
واژه فونكسيون در جامعه شناسي به نتايج و آثار عيني پديده هاي اجتماعي اطلاق مي شود بنابراين نظريه ها هر پديده اجتماعي كاركرد معيني بر عهده دارد كه به نحوي در دوام و اداره جامعه موثر مي باشد – مثلاً رسم هديه دادن و هديه گرفتن يك پديده اجتماعي است در پخت آش در دوره هاي مختلف سني كودك در روستاي طولاب سبب استحكام روابط خويشاوندي و نزديكي افراد روستا به همديگر مي شود هر چند كه ممكن است خود آنها از چنين نتيجه اي با خبر نباشند .
به بيان ديگر هديه دادن در حكم واقعيت هاي مستقلي است كه هر يك با كاركردهاي خود در رفع نيازهاي اعضاي جامعه سهيم مي باشند و بدين ترتيب علل موجوديت و دوام آنها از كاركرد آنها ناشي مي شود (اديبي – حسين – انصاري – عبدالمعبود – نظريه هاي 1358 ص59)
مفهوم كاركرد :
با مراجعه به معاني مختلف كاركرد بهتر مي توان به تعريف اين بينش دست يافت جامعه شناسان بيش از همه بر سه معني – كار – وظيفه و نقش در مفهوم كاركرد تأكيد مي كنند به عبارت ديگر فنكسيون عبارت است از كاركردي است كه هر پديده در نظام اجتماعي دارد آنچه مدنظر است كارفردي و حتي وظيفه به طور كلي نيست بلكه كاركردي بودن در نظامي خاص مطرح است و اغلب سه خصيصه براي آن قائل مي شوند .
الف : خصيصه هاي اجتماعي ويژه در كل نظام كاركرد دارند (فونكسيونل هستند)
ب: تمامي خصيصه هاي اجتماعي ، وظايف جامعه شناسي بر عهده دارند.
ج: نتيجه دو اصل فوق اين است كه مشخصه هاي اجتماعي – ضروري و اجتناب ناپذيرند.
جامعه شناسان و انسان شناسان در تحقيقات خود – نقش – كار – وظيفه هر يك از اجزاء و رابطه هماهنگ آنها را با يكديگر را مدنظر دارند (توسلي – غلام عباسي – نظريه هاي جامعه شناسي 1382ص217)
اصول كاركرد گرايي
3 اصل مهم در كاركرد گرايي
(قرايي مقدم امان الله – انسان شناسي فرهنگي 1382- ص161)
1- اصل وحدت كاركردي :يكپارچگي و هماهنگي همه عناصر سازنده يك نظام فرهنگي كه همراه با سازگاري همه چيز در جاي خود قرار دارد.
2- اصل كاركرد گرايي عمومي : يعني چه چيز در يك نظام فرهنگي اعم از مادي و معنوي داراي كاركردي خاص و براي جامعه مفيد و اهميت دارند.
3- اصل ضرورت كاركردي : نظام فرهنگي به كليه كاركردهايي كه توسط عناصر متشكله آن انجام مي شود نياز دارد.
در تحقيق حاضر كه در روستاي طولاب انجام شده وجود قابله محلي و پزشكان سنتي در روستا داراي كاركردهاي مهمي در روستا بوده كه با پيشرفت علم و دانش جديد و توسعه راه هاي ارتباطي قابله روستا نقش و كاركرد خود را از دست داده و روستاييان براي زايمان به شهر ايلام و بيمارستان مراجعه مي كنند .
در مقابل برخي نيز با وجود اين روشهاي جديد وجود بيمارستان همچنان كاركرد خود را در روستا حفظ كرده و براي اهالي روستا مهم و ضروري هستند مانند افرادي كه عمل ختنه را در روستاي طولاب اجرا مي كنند . همچنان كاركرد خود را حفظ كرده .
نظريه مالينوفسكي يعني كاركرد گرايي بر اين نكته استوار است كه تمام خصوصيات فرهنگي براي برآوردن احتياجات افراد در جامعه به وجود آمده اند يعني كاركرد يك خصوصيت فرهنگي در قدرت آن براي بر طرف كردن برخي از نيازهاي اوليه اعضاي گروه خلاصه مي شود . نيازهاي اوليه شامل تغذيه توليد مثل آسايش تأمين سلامتي احساس لذت و خوشي متحرك و رشد مي شود.
ختنه كردن عملي است كه كاركرد آن امكان ارتباط جنسي و توليد مثل را افزايش مي دهد و انجام اين عمل و اجراي مراسم آن در روستا باعث افزايش ارتباط اجتماعي اهالي روستاي طولاب مي شود كه نشان دهنده كاركرد اجتماعي اين رسم در روستا است.
بعضي از عناصر فرهنگ اين نيازهاي اوليه را رفع مي كنند پس از آن نيازهاي ثانويه اي نيز وجود دارند كه بايد ارضا شوند – براي مثال خصوصيات فرهنگ كه نياز اوليه مربوط به غذا را بر طرف مي كند به نيازهاي ثانويه آن يعني نياز به تعاون در جمع آوري غذا يا توليد آن نيز و بايد توجه كند بنابراين جوامع براي تضمين اين تعاون اشكال مختلفي از سازمان سياسي با كنترل سازمان سياسي و كنترل اجتماعي را رشد مي دهند (عسكري خانقاء – اصغر – شريف كمالي – محمد 1378 ص260)
كاركرد گرايي مالينو فسكي نمي تواند به آساني علتي را براي اختلافات فرهنگي ذكر كند نياز هاي كه در اين نظريه مشخص مي كند. كمابيش نيازهاي عمومي هستند كه بايد تمام جوامع براي ادامه بقا به آنها بپردازند بنابراين اگر چه ممكن است .
روش كاركردي قادر باشد به ما بگويد تمام جوامع گوناگون مشغول پيدا كردن غذا هستند اما نمي تواند پاسخگوي اين سوال باشد كه چرا جوامع گوناگون اعمال متفاوتي را براي پيدا كردن غذا انجام مي دهند (عسكري خانقاه – شريف كمالي محمد – انسان شناسي 1378 ص261)
مالينوفسكي انسان شناسي انگليسي شيوه درست مطالعه فرهنگ و تمدن هر قوم را با در نظر گرفتن تمامي آن به عنوان يك مجموعه و مطالعه هر يك از عناصر تشكيل دهنده آن دانست.
مالينوفسكي مي گويد هر عاملي در يك تمدن و فرهنگ كاركردي است كه نسبت به كل مجموعه دارد و كار آن برآوردن نيازهاي اساسي انسان است.
(فربد – محمد صادق – مباني انسان شناسي 1380-ص124)
منابع و مأخذ :
آلن بيرو – فرهنگ علوم اجتماعي - ترجمه دكتر باقر ساروخاني – نشر كيهان - تهران ( 1367)
اديبي – حسين – انصاري - عبدالمعبود - نظريه هاي جامعه شناسي - تهران : نشر جامعه ( 1358)
توسلي - غلام عباس - نظريه هاي جامعه شناسي - نشر سمت - چاپ نهم (1382)
تجربيات بزرگان روستاي طولاب و اطلاعات موجود در شوراي روستاي طولاب.
درخشنده - سيد محمد – ايلام - عروس زاگرس - ناشر مؤلف – چاپ اول 1373.
...
مبانی نظری کارکردگرایی_1553764685_24084_3969_1181.zip0.02 MB |