فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری تحقیق عوامل حجاب دارای 8 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
عوامل حجاب
عوامل حجاب
الف : صعود به مراتب معنوي
بايستي مسائل ارزشي اسلام در جامعه ما احياء شود . مثلاً حجاب ، يك مسأله ارزشي است مسالهاي كه اگر چه مقدمهاي است براي چيزهايي بالاتر . اما خود يك مساله ارزشي است ما كه اينقدر مقيديم ، به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مي كند تا بتواند به آن رتبه معنوي خود برسد و دچار آن لغزشگاههاي كه سر راهش قرار دادهاند نشود .
ب : حجاب مانع اختلاط بيقيد و شرط
مساله حجاب به معناي منزوي كردن زن نيست اگر كسي چنين برداشتي از حجاب داشته باشد برداشتي كاملاً غلط و انحرافي است . حجاب به معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است . اين اختلاط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد است حجاب به هيچ وجه مزاحم و مانع فعاليتهاي سياسي و اجتماعي و علمي نيست . شايد عدهاي تعجب كنند كه خانمي در سطح بالاي علمي مشغول فعاليت است و خود را بر مساله حجاب منطبق نيز كرده است و اين را بعضي باور يا حتي تصور نميكنند . چرا كه حجاب بدون عفاف صورت نميگيرد و صحيحترين حجاب آن است كه شخصي در تمامي مراحل رعايت نمايد
-اميرحسين ، پانكي پورنر و «آيينه زن » ، اول ، صص 253-244.بطور خلاصه
.
ج : پوشش سالم براي حفظ زن
حجاب براي زن به معناي ذلت او نيست بلكه به معناي عصمت و حفظ زن ، نه فقط عصمت و حفظ زن ، بلكه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است .
حجاب به معناي چادر نيست . اما چادر در مزد ايرانيها كه زنهاي ما از قديم داشتند بهترين نوع حجاب ميباشد . بدون چادر هم حجاب ممكن است حجاب به معناي پوشيدن سالم نه پوشيدني كه از نپوشيدن بدتر است به تعبير روايات ، پوشيدن عريان كه در عين پوشيدگي مثل انسان برهنه و عريان است . آن پوشيدن به درد نميخورد و حجاب نيست . پوشيدن سالم آن است كه تمام سرتاپاي بدن زن را پوشانده باشند . البته صورت و دو دست را بسياري فقط مستثني ميدانند و برخي مستثني نميدانند و آنها كه مستثني ميدانند در مواردي است كه صورت بدون آرايش و ساده باشد ؛ اين است معناي حجاب . البته زنهاي ايراني روش چادر را پيدا كردهاند كه بسيار هم روش خوبي است و هم زيباست و منافي با زيبايي زن نيست و هم حجاب و حفاظ كامل است به هر حال حجاب را چه به شكل ايراني ، عربي ، كشورهاي ديگر ، زنها يك جور حجاب خود را حفظ ميكنند ، هر جوري كه حجاب حفظ شود اين نظر اسلام است
-همان منبع ، صص 242-241.
.
بكار بردن كلمة حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح جديد است چرا كه پوشش به معني ستر استفاده شده است اين ستر و پوشش باعث شده كه عدهاي فكر كنند اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود . حال آنكه در وظيفه پوشش كه اسلام براي زن مقرر كرده است حبس زن مطرح نيست و چنين انديشهاي مطلقاً وجود ندارد .
پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرتهاي خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگري و خودنمايي نپردازد . فلسفه پوشش جنبه اجتماعي ، اجتماعي ، خانوادگي ، بالا بردن احترام زن و جلوگيري از ابتذال است اسلام ميخواهد با پوشش جلو انواع التذاهاي جنسي در خارج از محيط خانه گرفته شود و اجتماع منحصراً براي كار و فعاليت باشد و اين نظر درست در نقطه مقابل سيستم غربي عصر حاضر است كه كار و فعاليت را با لذتجوئيهاي جنسي به هم ميآميزد . يكي از مسائل مهم جامعه اسلامي حجاب است و تقيه خانمهاي مسلمان به حجاب آن چنان قومي بوده است كه تلاشهاي استكبار در دوران حكومت نوكرانشان بر عليه حجاب بينتيجه بوده است هر چند كه سرسپردگان ، چادر از سرزنان مسلمان كشيدند و به اتحاء و طرق مختلف زن محجبه را تحقير كردند و سعي كردند آنها را از جامعه طرد كنند
-مظفر ، حاجيان حسينآبادي و پاسدارعفت ، ج اول ، صص 4-1
اما بواسطه اينكه زنان ايران اسلامي از باطن و باور ديني و الهي برخوردارند موفقيت لازم به دست مهاجمان نيفتاد ؛ گر چه تا حدودي بخشي از خانوادههاي شهرنشين را از موقعيت ديني بيرون بردند ليكن در همان مكانها انسانهائي نيز با باور و يقين زير بار اين تهاجم نرفتند و مشكلات و رنجهاي راه را به جان و دل خريدند . در انقلاب اسلامي دشمن راههاي زيادي براي انحراف ملت بكار برد از راههاي اختلافات داخلي و ترور افراد انقلابي و تبليغات وسيع عليه حجاب اسلامي ، ولي اينهمه عوامل براي ترقي افراد كافي نبود .
اگر زنان راضي شدند مانتو ، شلوار و لباسهاي گشاد استفاده كنند ،به اين معنا است كه پوشش كامل خود را حفظ ميكنند نه اينكه يك روسري روي سر بيندازند و فكل بزنند و امثال اين اداها كه به مرور باعث حذف حجاب ميگردد . ايران اسلامي بايد هوشيار باشد چرا كه كمكم روسري برداشته ميشود و سر عريان ميشود .
سپس نوبت به عريان شدن بدن ميرسد حجاب نه تنها آزادي زنان را محدود نميسازد بلكه در فعاليتهاي علمي و اجتماعي و سياسي با حفظ حجاب خويش ميتواند فعاليت كند .
اين نوع حجاب و پوشش از ديدگاه شهيد مطهري ميباشد
-همان منبع ، صص 6-5 .
.
د : حجاب جايگاه زن و فرهنگ پرهيز
در امور سياسي كشور از مشورت با زنان بپرهيز كه راي آنان زود سست مي شود و تصميم آنان ناپايدار است در پرده حجاب نگه دار تا محرمان را ننگرد زيرا كه سختگيري در پوشش عامل سلامت و استواري آنان است . بيرون رفتن زنان بدتر از آن نيست كه افراد غيرصالح را در ميانشان آوري . اگر ميتواني به گونهاي زندگي كن كه غير تو را نشناسد چنين كن ، كاري كه برتر از توانايي زنان است به او وامگذار كه زن گل بهاري است نه پهلواني سخت كوش . مبادا در گرامي داشتن زن زيادهروي كني ، كه او را به طمعورزي كشانده براي ديگران به ناروا شفاعت كند .
بپرهيز از غيرت نشان دادن بيجا كه درستكار را بيمار دلي و پاكدامني را به بدگماني رساند و در اصل هر كدام از افراد داراي كار معين و مشخص هستند . بهتر اين است كه خواسته الهي آنها را تا حد نياز برطرف نمايي
-امام علي (ع) ،نهج البلاغه ، نامه 31 ، ترجمه محمد دشتي .
.
هـ: «حجاب و نظربازي از نظر قرآن »
حرمت بيحجابي از غيرت خداست . خوشا به حال آن كسيكه به دنبال حق نسبت به ناموسش غيرت نشان دهد . از آن جاي يكه مرد و زن در كوچه و بازار و مدارس و دانشگاهها و سفرهاي زيارتي چارهاي ندارند جهت حفظ سلامت فكري و رواني ، قلبي ، زن و مرد يك دستور واجب در رابطه با زنان و يك فرمان واجب در رابطه با هر دو در قرآن مجيد آمده در رابطه با زنان فرموده است :
« يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساء المومنين يدنين عليهن من جلبيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلايوذين و كان الله غفورا رحيما
-سوره احزاب ، آيه 59
»
« اي پيامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو : « جلبابها و روسرهاي بلند خود را بر خويش فرو افكنند . اين كار براي اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند . بهتر است و اگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنها سرزده توبه كنند خداوند همواره آمرزنده و رحيم است »
در رابطه با مرد و زن
« قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكي لهم ان الله خبير بما يصنعون و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لايبدين زينتهن الا ما ظهر منهار ...
-سوره نور ،آيات 30 و 31 .
»
« ... به مؤمنان بگو چشمهاي خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند اين براي آنان پاكيزهتر است . خداوند از آنچه انجام ميدهند آگاه است .
وبه زنان باايمان بگو چشمهاي خود را از نگاه هوسآلود فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را جز آن مقدار كه نمايان است آشكار ننمايند و اطراف روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند تا گردن و سينه با آن پوشانده شود و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان و افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكانيكه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان ، نمايان شود و همگي به سوي خود بازگرديد اي مؤمنان ، تا رستگار شويد .»
منابع و مآخذ
...
مبانی نظری تحقیق عوامل حجاب_1553762381_23973_3969_1255.zip0.02 MB |