لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مبانی نظری وپیشینه تحقیق
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 51 صفحه
قسمتی از متن .doc :
تعهد سازمانی مفهوم تعهد سازمانی دومین نگرش از نگرشهای شغلی، تعهد سازمانی است؛ که عبارت از حالتی است که فرد در سازمان هدفهایش را معرف خود میداند و آرزو میکند که در عضویت آن سازمان بماند. بنابراین سطح بالایی از وابستگی شغلی بهمعنی این است که فرد، شغل خاصی را بهخود نسبت میدهد و آنرا معرف خود میداند؛ ولی تعهد سازمانی، بدان معنا است که فرد، سازمانی را معرف خود میداند. درواقع، نتیجه تحقیقات نشان میدهد که برای پیشبینی و توجیه رفتار فرد (بهمراتب، بیش از رضایت شغلی) تعهد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از تعهد سازمانی، بهتر میتوان میزان غیبت و جابهجایی کارکنان را پیش بینی کرد. تعهد از نظر لغوی عبارت از بهکار گرفتن کاری، بهعهده گرفتن، نگاه داشتن، عهد و پیمان بستن و در اصطلاح عبارت است از: 1.عمل متعهد شدن به یک مسئولیت یا یک باور؛ 2.عمل ارجاع یا اشاره به یک موضوع؛ 3.تقبل یا عهدهدار شدن انجام کاری در آینده. پورتر - Porter و همکارانش تعهد سازمانی را همسانسازی و پیوند به آن تعریف میکنند؛ که از سه عامل زیر تشکیل میشود: 1.قبول داشتن سازمان و پذیرش اهداف آن؛ 2.آمادگی برای بذل کوشش قابل توجیه بیشتر؛ 3.علاقهمندی به حفظ عضویت در سازمان. بیکر - Becker تعهد را به عنوان مجموعه فعالیت های مستمر به خاطر ذخیره کردن اندوخته ها و سرمایه هایی می داند که با ترک آن فعالیت ، این اندوخته ها از بین می روند . گراسکی - Grusky ماهیت رابطه ای فرد با سازمان خود را به صورت یک تعهد سازمانی عام تعریف می کند . هال و همکاران - Hall & et al تعهد را فرآیندی می دانند که ازطریق آن ، اهداف سازمانی و عضو سازمانی تا حدود زیادی در هم ادغاممی شوند. کانتر - Kanter تعهد را به عنوان تمایل افراد به در اختیارگذاشتن انرژی و وفاداری خویش به نظام اجتماعی تعریف می کند . استیبنز - Stebbins ...
پیشینه تحقیق ومبانی نظری تعاریف ومفاهیم تعهد سازمانی_1528143748_10907_3969_1273.zip0.00 MB |