لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مبانی نظری وپیشینه تحقیق
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 19 صفحه
قسمتی از متن .docx :
روش يادگيري در حد تسلط: اين روش ابتدا در مدل يادگيري جان كارول (1963) ارائه شده و بعدها به وسيله بلوم (1968) گسترش يافت. نرخي زيربنايي روش يادگيري در حد تسلط اين است كه اگر شرايط مناسب آموزش مزاحم شوند و زمان كافي در نظر گرفته شود، هم يا تقريباً هم يادگيرندگان مي توانند هم يا تقريباً هم مدل سازي آموزش يك درس بياموزند، يعني برآنها تسلط يابند (بلد)، 1982، ترجمه سين، 1363 با گاسكي ويگلش، 1968. بر اساس اين نظريه، يادگيري آموزشگاهي مبتني بر زمان است . يعني هر چيز زمان يادگيري بيشتر باشد مقدار يادگيري نيز بيشتر خواهد بود: مفهوم تسلط: منظور از تسلط مقدار يادگيري واقعي يادگيرانه است. بنابراين، تسلط هم به بازده مطلوب يادگيري و هم به سطح قابل قبولي از عملكرد كه حاكي از توفيق در يادگيري باشد اشاره ميكند. معني اين سخن آن است كه يادگيري يا بر يك بازده يادگيري تسلط مييابد در تسلط يابي شكست ميخورد. يعني در ريشه . بر حد تسلط در جاي ممكن وجود ندارد. مراحل روش يادگيري در حد تسلط: 1- تعيين هدفهاي آموزشي: مهم هدفهاي آموزشي خود را در قالب هدفهاي دقيق رفتاري تهيه مي نمايد. 2- تعيين رفتار ورودي و سنجش آغازين: معلم با تحليل هدف ها: اطلاعات و مهارتهاي پيش نياز ضرورت براي يادگيري آن را به صورت رفتارهاي ورودي مينويسد بر تهيه سنجش آغازين يا ارزشيابي آغازين ميپردازد. 3- تعيين حد تسلط: ارزشيابي تكويني و تراكمي در روش يادگيري در حد تسلط بر نوعي ملاك يا معيار عملكرد نياز دارند كه نشان دهد يادگيرندگان در يادگيري هدفهاي آموزشي به حد تسلط رسيدهاند يا نه. بلاك (1972) براي تعيين ملاك عملكرد در رسيدن به حد تسلط كمتر است كه اين ملاك بايد داراي ويژگيسازيي باشد: الف- مبتني/ همان تصميم و ارزشي انتخاب هدفهاي آموزشي باشد. ب – معلم بتواند آن را از لحاظ منطقي يا تجربي ؟ ملاكها ترجيح دهد. پ- وقتي زمان كافي در اختيار يادگيري قرار دارد قابل دستيابي باشد. اندرسون و بلاك (1977) براي آزمونهاي تكويني 85 تا 90 درصد عملكرد درست و براي آزمونهاي تراكمي نمره الف ( 17 از 20) را به عنوان ملاك پيشنهاد دادهاند. 4- تعيين واحدهاي يادگيري: معلم محتواي درس را به ياداشتن ده از فصلها يا بخشها به واحدهاي يادگيري عملكرد اهداف تعدادي هدف آموزشي هستند تقسيم مي كند. 5- اجراي آموزش يادگيري گروهي: معلم واحدهاي يادگيري را با داشتن دما از روشها و فنون مختلف به كل افراد كلاس آموزش ميدهد. 6- اجراي ارزشيابي تكويني و آموزش اصلاحي: در هر واحد يادگيري پس از آموزش گروهي ارزشيابي تكويني اول اجرا ميشود، پس دانشآموزان كه به ملاك تسلط نرسيدهاند آموزش اصلاحي مي بينند مجرد ارزشيابي تكويني دوم اجرا ميشود. 7- اجراي ارزشيابي تراكمي و نمره گذاري: معلم بعد از پياده كردن كامل طرح آموزشي با استفاده از يك آزمون پاسخ نهايي مجموعه يادگيريهاي دانشآموزان را ارزشيابي ميكند تأمين كند چند نفر بر حد تسلط و نمره قبولي رسيده و چند نفر در تسلط يابي شكست خورده و مردود شوند و تجربه نظر در آنها ميپردازد. 8- تجديد نظر در طرح آموزشي: معلم پس از به دست آوردن نتايج ارزشيابي تكويني اول و دوم و ارزشيابي نهائي به قضاوت در بارة كيفيت آموزش گروهي، كيفيت آموزش اصلاحي و اثر بخشي طرح كلي آموزش. محاسن روش تدریس یادگیری در حد تسلط: 1- اين روش به نيازهاي دانشآموزان و تفاوت فردي آنان توجه ميكند. 2- اين روش بر پيشرفت تحصيلي دانشآموزان چنين، اثر بخش دارد. 3- موفقيت فرد در تسلط آموزش بر مفهوم خود (خود پنداره) او اثر بخش دارد. ...
پیشینه تحقیق و مبانی نظری روش يادگيري در حد تسلط_1528142983_10872_3969_1417.zip0.00 MB |